مهندسی صنایع

انجام پایان نامه مهندسی صنایع

مشاوره و آموزش پایان¬نامه و رساله مهندسی صنایع در مقطع ارشد و دکتری
رشته مهندسی صنایع، طیف گسترده‌ای از دانش‌ها و مهارت‌ها است که لازمه طراحی و بهبود فرآیندها در صنعت، مدیریت افراد و سایر امور مربوط به صنایع گوناگون هستند. عدم وجود مهندسین صنایع در هر صنعتی، می‌تواند باعث افت راندمان کاری و تحمیل شدن هزینه‌های زیادی به¬آن شود. گروه تحقیقاتی کتیب¬یار با به-کارگیری اساتید مجرب، متعهد و متخصص خدمات مشاوره و آموزش پایان¬نامه و رساله مهندسی صنایع را با بالاترین کیفیت ارائه می¬دهد.
گرایش¬های رشته مهندسی صنایع
رشته مهندسی صنايع دارای گرایش¬های زیر است:
بهينه¬سازي سيستم¬ها (system optimization)
سیستم¬های سلامت (Health systems)
مديريت نوآوری و فناوری (Innovation and Technology Management)
درکی عمیق از معانی و شیوه¬های نوآوری و مدیریت فناوری و مهارت¬های کاربردی در زندگی واقعی به¬وسیله¬ی این رشته صورت می¬پذیرد. این رشته برنامه ریزی، طراحی، بهینه سازی، بهره برداری و کنترل محصولات تکنولوژیکی، فرآیندها و خدمات را نیز در بر می گیرد. کاربردهای این رشته در پژوهش و مهندسی در بخش¬های علمی و مهندسی در دانشگاه¬ها، موسسات تحقیقاتی عمومی و غیره و مدیریت تحقیقات می¬باشد.
سيستم¬های مالی (Financial systems)
لجستيك و زنجيره تأمين (Logistics and Supply Chain)
مديريت پروژه (Project management)
مهندسی مدیریت پروژه مجموعه ای است مهندسی - مدیریتی که برای مدیریت ، نظارت ، طراحی واجرای پروژه ها طرح ریزی شده است. کاربردهای این رشته را می¬توان در تجزیه و تحلیل نیازهای سازمانی، ارتقاء سیستم¬ها، ارزیابی هزینه، مزایا و خطرات یک پروژه جدید، تعیین نیازهای پرسنلی، برنامه ریزی و هدایت پروژه ها و مذاکره مشاهده کرد.
سيستمهاي كلان اقتصادی و اجتماعی (Macroeconomic and social systems)
آينده پژوهی (Futurology)
مديريت مهندسی (Engineering management)
این رشته مطالعه مهارت¬های مهندسی و کسب و کار مورد نیاز برای توسعه راه حل¬های ابتکارانه جهت رفع مشکلات پیچیدۀ تجاری را در دستور کار خود دارد. دارندگان این مدرک قادرند به¬عنوان مدیران مهندسی در زمینه¬های مختلف مشغول به¬کار شوند. این افراد می¬توانند به¬عنوان مدیر پروژه مهندسی، تحلیلگر ارشد، تحلیلگر اصلی سیستم و مدیریت مهندسی در ساخت و ساز کار کنند.
كيفيت و بهره وری (Quality and Productivity)
سيستم¬هاي كلان (Micro-systems)
درس¬های مربوط به¬رشته مهندسي صنايع
دروس مشترک در گرایش¬های مختلف مهندسی صنایع:
ریاضی، معادلات دیفرانسیل، برنامه¬نویسی، کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک، شیمی عمومی، مبانی مهندسی برق، اقتصاد مهندسی، نقشه کشی صنعتی، استاتیک، مقاومت مصالح، علم مواد، اقتصاد عمومی، اصول حسابداری و هزینه¬یابی، ارزیابی کار و زمان، طرح ریزی واحدهای صنعتی، برنامه ریزی و کنترل تولید، موجودی¬ها، کنترل پروژه، کنترل کیفیت آماری، تحقیق در عملیات، روش¬های تولید، تئوری احتمالات کاربردهای آن، آمار مهندسی، آزمایشگاه اندازه¬گیری دقیق، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه عمومی جوش، کارگاه ریخته¬گری.
دروس تخصصی گرایش تولید صنعتی:
زبان تخصصی، پروژه طراحی ایجاد صنایع، مهندسی فاکتورهای انسانی، برنامه¬ریزی تولید، برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، اصول مدیریت و تئوری سازمان، پروژه، کار آموزی.
دروس تخصصی گرایش برنامه¬ریزی و تحلیل سیستم¬ها:
زبان تخصصی، برنامه¬ریزی حمل و نقل، اصول شبیه سازی، تحلیل سیستم¬ها، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع، پروژه پایانی، اصول مدیریت و تئوری سازمان، کارآموزی، سیستم¬های اطلاعاتی و کنترل مدیریت.
دروس تخصصی گرایش تکنولوژی صنعتی:

ماشین¬های افزار، قید و بندها (جیک و فیکسچر)، طراحی قالب، کنترل عددی، مونتاژ مکانیکی، عملیات حرارتی، زبان تخصصی، پروژه.
دروس تخصصی گرایش ایمنی:
ایمنی در برق، اعلام و اطفاء حریق، دیگ¬ها و ظروف تحت فشار، عوامل شیمیایی محیط کار، عوامل فیزیکی محیط کار، حفاظت صنعتی، مهندسی احتراق، گاز رسانی.
نرم افزارهای رشته مهندسی صنایع
برخی از نرم افزارهای این رشته عبارتند از: SPSS- COMFAR- Comfar Expert- GAMS- AutoCAD-lindo-Primavera-ALDEP.
خدمات گروه تحقیقاتی کتیب¬یار
• مشاوره و آموزش رایگان پایان¬نامه نویسی و پروپوزال¬نویسی
• مشاوره و آموزش رایگان رساله¬نویسی و پروپوزال¬نویسی
• کارگاه آموزشی پروپوزال¬نویسی
• کارگاه آموزشی پایان نامه¬نویسی
• کارگاه آموزشی رساله دکتری
• مشاوره و آموزش رایگان مقاله نویسی
• چاپ کتاب
• ترجمه مقالات به انگلیسی
• مشاوره و آموزش مقاله نویسی ISI، ISC، Scopus، علمی پژوهشی و علمی تخصصی
• مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI، ISC، Scopus، علمی پژوهشی و علمی تخصصی
• مشاوره و آموزش رایگان تحلیل های آماری و نرم افزارهای آماری
• مشاوره و آموزش رایگان الگوریتم های بهینه سازی و کدنویسی
گروه تحقیقاتی کتیب¬یار با سوابق و تجارب درخشان در زمینه¬ی مشاوره و آموزش و با کادری مجرب و توانمند اعلام آمادگی نموده و درواقع هدف اصلی این گروه در راستای مشاوره و آموزش شخصی¬سازی شده می¬باشد. برای دریافت مشاوره رایگان با پرکردن فرم گروه تحقیقاتی کتیب¬یار، به¬صورت تلفنی، ایمیل و یا حضوری با این گروه در ارتباط باشید. همین حالا با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره¬مند شوید.

در خواست

انجام پایان نامه صنایع در مقطع ارشد و دکتری، انجام پایان نامه مهندسی صنایع ، انجام پروپوزال مهندسی صنایع

انجام  پایاننامه رشته مهندسی صنایع، طیف گسترده‌ای از دانش‌ها و مهارت‌ها است که لازمه طراحی و بهبود فرآیندها در صنعت، مدیریت افراد و سایر امور مربوط به صنایع گوناگون هستند. عدم وجود مهندسین صنایع در هر صنعتی، می‌تواند باعث افت راندمان کاری و تحمیل شدن هزینه‌های زیادی به آن شود. انجام پایان نامه مهندسی صنایع ، انجام پروپوزال مهندسی صنایع .گروه تحقیقاتی کتیب‌یار با به کارگیری اساتید مجرب، متعهد و متخصص خدمات مشاوره و آموزش پایان‌نامه و رساله مهندسی صنایع را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. نگارش پایاننامه صنایع

گرایشهای رشته مهندسی صنایع :

رشته مهندسی صنايع دارای گرایش¬های زیر است:

بهينه‌سازي سيستم‌ها (system optimization)
سیستم¬های سلامت (Health systems)
مديريت نوآوری و فناوری (Innovation and Technology Management) نوشتن پایان نامه صنایع

درکی عمیق از معانی و شیوه¬های نوآوری و مدیریت فناوری و مهارت¬های کاربردی در زندگی واقعی به وسیله ی این رشته صورت می‌پذیرد. این رشته برنامه ریزی، طراحی، بهینه سازی، بهره برداری و کنترل محصولات تکنولوژیکی، فرآیندها و خدمات را نیز در بر می گیرد. کاربردهای این رشته در پژوهش و مهندسی در بخش‌های علمی و مهندسی در دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی عمومی و غیره و مدیریت تحقیقات می باشد.
سيستم¬های مالی (Financial systems)
لجستيك و زنجيره تأمين (Logistics and Supply Chain) نگارش مقاله صنایع
مديريت پروژه (Project management)

مهندسی مدیریت پروژه مجموعه ای است مهندسی – مدیریتی که برای مدیریت ، نظارت ، طراحی واجرای پروژه ها طرح ریزی شده است. کاربردهای این رشته را می توان در تجزیه و تحلیل نیازهای سازمانی، ارتقاء سیستم¬ها، ارزیابی هزینه، مزایا و خطرات یک پروژه جدید، تعیین نیازهای پرسنلی، برنامه ریزی و هدایت پروژه ها و مذاکره مشاهده کرد.
سيستمهاي كلان اقتصادی و اجتماعی (Macroeconomic and social systems)
آينده پژوهی (Futurology)
مديريت مهندسی (Engineering management)

 

این رشته مطالعه مهارت¬های مهندسی و کسب و کار مورد نیاز برای توسعه راه حل¬های ابتکارانه جهت رفع مشکلات پیچیدۀ تجاری را در دستور کار خود دارد. دارندگان این مدرک قادرند به عنوان مدیران مهندسی در زمینه های مختلف مشغول به کار شوند. این افراد می‌توانند به‌عنوان مدیر پروژه مهندسی، تحلیلگر ارشد، تحلیلگر اصلی سیستم و مدیریت مهندسی در ساخت و ساز کار کنند.
كيفيت و بهره وری (Quality and Productivity)
سيستم‌هاي كلان (Micro-systems)

 

درسهای مربوط به رشته مهندسي صنايع نگارش مقاله صنایع

دروس مشترک در گرایش های مختلف مهندسی صنایع:
ریاضی، معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی، کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک، شیمی عمومی، مبانی مهندسی برق، اقتصاد مهندسی، نقشه کشی صنعتی، استاتیک، مقاومت مصالح، علم مواد، اقتصاد عمومی، اصول حسابداری و هزینه یابی، ارزیابی کار و زمان، طرح ریزی واحدهای صنعتی، برنامه ریزی و کنترل تولید، موجودی ها، کنترل پروژه، کنترل کیفیت آماری، تحقیق در عملیات، روش های تولید، تئوری احتمالات کاربردهای آن، آمار مهندسی، آزمایشگاه اندازه گیری دقیق، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه عمومی جوش، کارگاه ریخته گری.

دروس تخصصی گرایش تولید صنعتی:

زبان تخصصی، پروژه طراحی ایجاد صنایع، مهندسی فاکتورهای انسانی، برنامه ریزی تولید، برنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی ها، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، اصول مدیریت و تئوری سازمان، پروژه، کار آموزی.

دروس تخصصی گرایش برنامه¬ریزی و تحلیل سیستم ها: نگارش مقاله صنایع
زبان تخصصی، برنامه¬ریزی حمل و نقل، اصول شبیه سازی، تحلیل سیستم¬ها، کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع، پروژه پایانی، اصول مدیریت و تئوری سازمان، کارآموزی، سیستم‌های اطلاعاتی و کنترل مدیریت.

 

دروس تخصصی گرایش تکنولوژی صنعتی:

ماشین¬های افزار، قید و بندها (جیک و فیکسچر)، طراحی قالب، کنترل عددی، مونتاژ مکانیکی، عملیات حرارتی، زبان تخصصی، پروژه. نوشتن پایان نامه صنایع

دروس تخصصی گرایش ایمنی:
ایمنی در برق، اعلام و اطفاء حریق، دیگ ها و ظروف تحت فشار، عوامل شیمیایی محیط کار، عوامل فیزیکی محیط کار، حفاظت صنعتی، مهندسی احتراق، گاز رسانی.
نرم افزارهای رشته مهندسی صنایع
برخی از نرم افزارهای این رشته عبارتند از: SPSS- COMFAR- Comfar Expert- GAMS- AutoCAD-lindo-Primavera-ALDr

بهبود و ارتقاي سطح کیفیت محصول و خدمات ارائه شده توسط بنگاه‌ها اولین و اصلی‌ترین عامل پیشرفت نسبت به رقبا و گرفتن سهم عمده بازار است. در همین راستا تجزیه و تحلیل حالت‌های خطا و آثار آن‌ها ابزاري کارآمد به‌منظور بهبود کیفیت در مدیریت کیفیت است. در برنامه‌ریزی بهبود کیفیت، یکی از مسائل و موضوعات بسیار مهم و قابل ارزیابی مبحث کم کردن هزینه‌ها و مواد مصرفی است. سازمان‌ها و بنگاه‌ها بدون رعایت کردن و مدنظر قرار دادن هر یک از پارامترهای ذکر شده (کیفیت محصول و مشتری مداری، مدیریت منابع و هزینه‌ها) قطعاً محکوم به شکست خواهند بود. لذا در این پژوهش تلاش بر این است با روش تحلیلی- اجرایی و به کارگیری مهندسی مجدد، عوامل مؤثر بر خرابی‌های مجموعه صنایع دفاعی شمرده و معرفی و راه‌های پیشگیری از وقوع نیز ذکر گردد و روال فعلی تأمین قطعات و حالت بهینه مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد. جهت تحلیل کمی موضوع پژوهش از کلیه افراد درگیر در پروژه نظرسنجی به عمل آمد (70 نفر). داده‌های با استفاده از مدل ساختاری و نرم‌افزارهای spss و smart pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فرآیند بازمهندسی در هر 4 فاز (طراحی، سفارش گذاری و برون‌سپاری‌ها، کنترل کیفیت و انبارداری) به کاهش خرابی محصول منجر شده است.

 

کلمات کلیدی: آنالیز حالات بالقوه خرابی – باز مهندسی فرایندها – ارزیابی ریسک – بهینه‌سازی استوار – بهبود کیفیت – مدل ساختاری

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

1-1-مقدمه 2

2-1-  اهداف تحقیق 6

هدف اصلی 6

3-1-  فرضیات تحقیق 6

4-1- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات فنی و تخصصی 7

1-2-مقدمه 12

2-2- اصول مهندسی مجدد 13

1-2-2- روش‌هامر و چمپی 14

2-2-2- روش داونپورت و شورت 15

2-2-2-روش‌شناسی Manganelli و Klein 17

3-2-مبانی نظری 18

1-3-2-نظریه مزیت رقابتی 18

2-3-2-نظریه دیدگاه مبتنی بر دانش 19

4-2-مرور ادبیات 20

1-4-2-مطالعات خارجی 20

2-4-2-مطالعات داخلی 27

1-3-روش تحقیق 34

2-3- مروری بر فرآیند باز مهندسی و عوامل اثرگذار بر خرابی‌ها و راهکارها 35

1-2-3. انتخاب نادرست و نسنجیده شرکت‌ها و پیمانکاران 35

5-2-3. سپرده شدن کارها به کارکنان غیرمتخصص: 49

7-2-3. نیازسنجی نادرست: 58

8-2-3. عدم محدودیت منابع مالی در شرکت‌های دولتی: 59

9-2-3. مسئولیت‌پذیر نبودن همه کارکنان نسبت به اموال سازمان: 59

10-2-3 نبود سیستم دریافت خسارت و تنبیه مناسب: 60

11-2-3. عدم وجود دستورالعمل و دفترچه استفاده از محصول: 60

12-2-3. آموزش ضعیف اپراتورها و کاربران سیستم و محصول: 61

3-3. جامعه آماری و روش جمع‌آوری اطلاعات 63

1-3-3روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات و داده‌های به‌کاررفته در تحقیق 63

1-4- مقدمه 68

2-4- تجزیه‌وتحلیل كمي 68

3-4- آمار توصیفي 69

1-3-4- ترکیب سنی اعضای نمونه 69

2-3-4- تحصیلات پاسخ‌دهندگان 70

3-3-4- توزیع فراوانی بخش کاری پاسخگویان 71

4-4- تحلیل تأییدی داده‌های پرسشنامه )آزمون بارتلت( 72

5-4- آمار استنباطی و آزمون فرضیه‌ها 73

6-4- نتایج آزمون فرضیات 76

7-4- لیست ایرادات شناسایی شده و راهکارهای پیشنهادی در مهندسی مجدد 81

انتخاب نادرست و نسنجیده شرکت‌ها و پیمانکاران 81

5-2-3. سپرده شدن کارها به کارکنان غیرمتخصص: 111

نیازسنجی نادرست: 117

1-5-مقدمه 123

2-5-نتیجه گیری 124

6-مراجع 126

پیوست‌ها 131

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

 

جدول 1-2- خلاصه مطالعات خارجی حوزه پژوهش… 30

جدول 2-2- خلاصه مطالعات داخلی حوزه پژوهش… 32

جدول 1-3- نتایج آزمون پایایی پرسشنامه. 66

جدول 4-1 توزیع فراوانی و درصد سن پاسخگویان (سال) 69

جدول 4-2 توزیع تحصیلات پاسخگویان. 70

جدول 4-3 توزیع فراوانی و درصد بخش کاری پاسخگویان. 71

جدول (4-5): نتايج شاخص كي. ام. او و آزمون بارتلت.. 72

جدول 4-6- بررسی روابط میان متغیرها (جدول آنالیز واریانس) 76

جدول 4-7 بررسی روابط میان متغیرها (جدول آنالیز واریانس) 77

جدول 4-8- بررسی روابط میان متغیرها (جدول آنالیز واریانس) 79

جدول 4-9- بررسی روابط میان متغیرها (جدول آنالیز واریانس) 80

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول: کلیات و بیان مساله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1-مقدمه

امروزه با توجه به اهمیت مبحث منابع در سازمان‌ها و شرکت‌ها (منابع انسانی، منابع مالی و …) به دلیل کمبود مواد اولیه و منابع مالی از جهت شرایط خاص کشور و به علت تحریم‌های سنگین صنایع مولد و علی‌الخصوص صنایع دفاعی که می‌توان گفت درصد بسیار بالایی از مواد موردنیاز این صنعت کاملاً مورد تحریم قرار گرفته است؛ بسیار حائز اهمیت است. وقتی سازمان یا بنگاهی با کمبود مواد اولیه، منابع مالی و تکنولوژی دست‌وپنجه نرم می‌کند قطعاً مدیریت موضوعات ذکر شده برای آن مجموعه بسیار اهمیت پیدا کرده و برای مدیران مربوطه جای تأمل و چاره‌اندیشی دارد.

این موضوع از چند جهت قابل‌پیگیری است ازجمله آن‌ها می‌توان به کم کردن هزینه‌ها، کاهش یا حذف دوباره‌کاری‌ها، استفاده درست از منابع، جذب نیروی انسانی کارآزموده، سوق دادن سازمان به سمت یک مجموعه‌ای با مدیریت مشاوره‌ای یا مشارکتی و … پرداخت.

امروزه در سراسر دنیا سازمان‌ها دریافته‌اند که فقط تغییرات تدریجی راهگشای مشکلات کنونی سازمان‌ها نیست و گاهی برای بقای سازمان لازم است تغییراتی به صورتی اساسی و زیر بنایی در سازمان ایجاد شود. امروزه در سراسر دنیا این تغییرات انقلابی را با نام مهندسی مجدد می‌شناسند. مهندسی مجدد فرایندها (BPR) روندی است که در آن وظیفه‌های فعلی سازمان جای خود را با فرایندهای اصلی کسب‌وکار عوض کرده و بنابراین سازمان از حالت وظیفه گرایی به سوی فرایند محوری حرکت می‌کند. همین امر موجب سرعت بخشیدن به روند کسب‌وکار و کاهش هزینه‌ها و در نتیجه رقابتی‌تر شدن سازمان می‌گردد. فعالیت‌هایی که ارزش‌آفرین نیستند در گوشه و کنار مرزهای عمودی و افقی سازمان پنهان‌اند و مهندسی مجدد با فرایند محوری و با درنوردیدن این مرزها، فعالیت‌های وقت‌گیر را نابود می‌کند.

در آن صورت، انرژی سازمان روی کارهای واقعی و ارزش‌آفرین متمرکز می‌شود و همه افراد بایستی در حد بالای توانایی، بهینه و در سطح هدف مشترک کار کنند. کارکنان سازمان‌های فرایند محور را می‌توان افراد خودکاری به‌حساب آورد که دارای ترکیبی از دانش حرفه‌ای و کارآفرینی هستند. صاحبان حرفه به سمت سازمانی و مقام اداری توجه ندارند، رویکرد آن‌ها به افزایش دانش، توانمندی و نفوذ است. مهندسی مجدد با دیدگاه فرایند محوری نگرش به واژه مدیریت سنتی را تغییر داده و دیدگاهی نوین را در عرصه رهبری و مدیریت به ارمغان می‌آورد.

صنایع دفاعی به دلایل مختلف نیاز مبرم به بررسی و موشکافی فرایندها و روال کاری بین معاونت‌ها و در تمام مجموعه‌های تولیدی خود دارد. البته صنایع و شرکت‌های خصوصی قطعاً به این موضوعات بیشتر پرداخته و آن را مورد ارزیابی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت قرار می‌دهند. در این شرکت‌ها به دلیل خصوصی بودن، منابع، هزینه‌ها و خرابی‌ها دارای اهمیت بیشتری بوده و به آن پرداخته می‌شود؛ چراکه اگر شرکتی دیر بجنبد و اقدام سریع انجام ندهد نه‌تنها از دور رقابت حذف می‌شود بلکه کلاً به سمت ورشکستگی و نابودی کامل پیش خواهد رفت. لذا به نظر آن چنان که موضوع خرابی‌ها و بررسی موضوعی برای شرکت‌های خصوصی اهمیت پیدا می‌کند برای صنایع دفاعی که دارای یک بودجه ثابت سالیانه است حائز اهمیت نیست. این موضوع بیشتر از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که صنعت دفاعی کشور به دلیل تمرکز کامل دشمنان بر روی آن با هدف جلوگیری از پیشرفت‌های این صنعت و به زانو درآوردن و وابسته کردن آن به سختی به مواد موردنیاز خود دست پیدا می‌کند؛ یا این مهم از طریق خودکفایی در داخل و بی‌نیاز شدن کامل به بیرون و یا از طریق دور زدن تحریم‌ها از طریق کشورهای ثالث انجام می‌پذیرد. لذا بسیار اهمیت دارد که در این صنعت به موضوع خرابی‌های حین کار پرداخت شود و این موادی که به سختی تهیه می‌گردد از خرابی و آسیب دیدنشان تا حد امکان جلوگیری گردد.

در یک جمله می‌توان گفت آنچه در بین تمام شرکت‌ها و صنایع مشترک است رسیدن به بیشترین درآمد، بالاترین سطح بهره‌وری و کارایی و بهترین کیفیت با صرف کمترین هزینه، زمان و منابع انسانی است.

در بسیاری از مواردی که با مشکل مواجه می‌شویم ممکن است برای حذف آن، اقدامات اصلاحی تعریف و اجرا شود. این اقدامات واکنشی است در برابر آنچه اتفاق افتاده است. ممکن است برای حذف دائمی آن مشکل، نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار زیاد و یا اینرسی و مقاومت بسیار زیادی باشد.

اما در اجرای ترفندی به نام FMEA با پیش‌بینی مشکلات بالقوه و محاسبه میزان ریسک‌پذیری آن‌ها اقداماتی در جهت حذف یا کاهش میزان و شدت رویداد تعریف و اجرا می‌شود؛ این اقدام انجام پذیرفته کنشی است در برابر آنچه در آینده قرار است رخ دهد و مسلماً انجام اقدام اصلاحی در ابتدای طراحی محصول کم‌هزینه‌تر از اصلاحات بعد از وقوع است. لذا گفته می‌شود که FMEA یک روش مبتنی بر کنش است نه واکنش (شاکری – رضایی نیا، 1386).

بنابراین به دنبال روشی می‌رویم که طبیعتاً نیاز به زمان کمتر، هزینه کمتر و دارای مقاومت در برابر تغییر کمتری باشد و آن روش همان FMEA است که همواره به دنبال کم کردن آسیب‌ها و حاشیه است.

همچنین FMEA به‌تنهایی مسائل و مشکلات را برطرف نمی‌کند، بلکه باید در کنار سایر تکنیک‌های حل مسئله مورد استفاده قرار گیرد. تهیه FMEA فرصت‌هایی را در اختیار سازمان قرار می‌دهند که اگر در قالب یک فرم باقی بماند هرگز مشکلات را حل نخواهد کرد.

یکی از راهکارهای بررسی ریشه‌ای این موضوعات روش بررسی حالات بالقوه خرابی (FMEA) با نگرش مهندسی مجدد است. مهندسی مجدد به معنای بازاندیشی بنیادین، پایه‌ای و اساسی فرایندها، روش‌ها، ارتباطات، دستورالعمل‌ها و … با هدف کم کردن هزینه‌ها، دوباره‌کاری‌ها و افزایش کارایی و بهره‌وری است.

حالات بالقوه همان‌گونه که از نام آن پیداست، حالات و شرایطی را گویند که هر لحظه استعداد خراب شدن، آسیب دیدن و آسیب رساندن را دارا هستند؛ لذا به دنبال روشی هستیم که این حالات بالقوه را قبل از وقوع آن شناسایی کرده تا ما بتوانیم با استفاده از روش‌هایی از وقوع آن‌ها جلوگیری کنیم.

در این تحقیق نویسنده سعی دارد واحدها و گروه‌هایی که در درون سازمان صنایع دفاعی می‌توانند در ایجاد یا افزایش خرابی‌های مربوط به قطعات و محصولات نقش داشته باشند ذکر کرده و راهکارهایی که در مرتفع کردن این مشکلات مؤثر واقع شوند ارائه نماید.

نياز به کيفيت به‌عنوان یک مؤلفه اصلی در چهارچوب استراتژی‌های مؤسسات جهت اجرای مدیریت کيفيت فراگير به‌عنوان یک وظيفه کلان مؤسسات بيان می‌شود که باید در اجرای روزانه فعالیت‌های یک مؤسسه وجود داشته باشد و در جنبه‌های مختلف مانند ایجاد سیاست‌ها، فرایند تصمیم‌گیری، انتخاب کارکنان، تخصيص منابع، تعریف اولویت‌ها و تحویل خدمات جهت ارضای نيازهای مشتری ایفای نقش نماید. بر طبق نظرات جورجی و پتل به نقل از اوچامن کيفيت یک گزینه اضافی نيست بلکه یک استراتژی ضروری برای بقای سازمان است.

اگرچه تعاریف مختلفی از کيفيت وجود دارد ولی تعریف عمیق‌تری را که محققانی همچون دمينگ، فيليپ کرازبی، فيگن بام، ایشی کاوا و جوران داد ارائه نمودند مدنظر قرار گرفته است. از تعاریف مختلفی که پيشگامان کيفيت بيان نمودند به نظر می‌رسد که مفهوم کيفيت دارای دو سطح است (صالحی مسلم،1383):

1- تطبيق با مشخصات و نیازمندی‌ها

2-رضایت مشتری

که درمجموع سازمان‌ها باید محصولی را عرضه و ارائه نمایند که هم با نیازمندی‌های مشتری مطابقت داشته باشد و هم با برطرف کردن آن نیازها موجبات رضایت مشتری را فراهم نماید.

 

2-1-  اهداف تحقیق

هدف اصلی

بررسی رابطه بین مهندسی مجدد فرایندها با حالات بالقوه خرابی و آثار آن

اهداف فرعی

1- بررسی رابطه بین مهندسی مجدد در فاز طراحی محصول با حالات بالقوه خرابی

2- بررسی رابطه بین مهندسی مجدد در فاز سفارش گذاری و برون‌سپاری‌ها با حالات بالقوه خرابی

3- بررسی رابطه بین مهندسی مجدد در فاز کنترل کیفیت با حالات بالقوه خرابی

4- بررسی رابطه بین مهندسی مجدد در فاز انبارداری با حالات بالقوه خرابی

 

 

3-1-  فرضیات تحقیق

فرضیه اصلی

بین مهندسی مجدد فرایندهای مختلف، طراحی تا تولید محصول با حالات بالقوه خرابی‌ها رابطه معناداری وجود دارد.

فرضیات فرعی

1- بین مهندسی مجدد در فاز طراحی محصول با حالات بالقوه خرابی‌ها رابطه معناداری وجود دارد.

2- بین مهندسی مجدد در فاز سفارش گذاری و برون‌سپاری با حالات بالقوه خرابی‌ها رابطه معناداری وجود دارد.

3- بین مهندسی مجدد در فاز کنترل کیفیت محصول با حالات بالقوه خرابی‌ها رابطه معناداری وجود دارد.

4- بین مهندسی مجدد در فاز انبارداری با حالات بالقوه خرابی‌ها رابطه معناداری وجود دارد.

 

4-1- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات فنی و تخصصی

 

مدیریت کیفیت جامع: مدیریت کيفيت جامع را باید سيستمی در مدیریت دانست که انجام کارها را به طور درست پيوسته و در همه رده‌های سازمان تضمين می‌کند. این سيستم راه مستقيمی برای بقاء پيشرفت و تلاشی منسجم و فراگير است که با بهبود مستمر تمام جنبه‌های فعاليت یک سازمان برای دستيابی به مزایای رقابتی به کار می‌رود تأکید. سيستم مدیریت کيفيت جامع بر افزایش رضایت مشتریان یا مصرف‌کنندگان از طریق مدیریت روش‌ها است این سيستم بر بهبود مستمر فرآیند فعالیت‌های سازمان از طریق تک‌تک افراد مدیران و کارکنان می‌اندیشد و نهایتاً  تلاش به‌منظور بهبود عملکرد تمامی سطوح سازمانی را در سر می‌پروراند (پورکيانی مسعود و بلال زاده،1387).

نقش مدیران عالی: در این فرهنگ مدیریت پرچم‌دار تغييرات و حمایت‌کننده ایده‌های نو در زمینه‌های گوناگون است و سرمایه‌گذاری در به‌کارگیری روش‌های بروز خلاقيت و نوآوری و استفاده از تکنیک‌های جدید برای کسب مهارت‌های جدید تحقيق و آموزش بهبود مستمر در طراحی محصول و خدمات و داشتن مشتریانی دائمی جزء برنامه‌های اصلی او برای حفظ بقا و حضور در بازارهای رقابتی است.

FMEA: تجزیه و تحلیل عوامل شکست احتمالی و آثار آن FMEA نامیده می‌شود. FMEA یک تکنیک مهندسی است که به‌منظور مشخص کردن و حذف خطاها، مشکلات بالقوه موجود سیستم، فرایند تولید و ارائه خدمت، قبل از رویداد در نزد مشتری به کار برده می‌شود. (شاکری و رضایی نیا، 1386)

BPR: مهندسی مجدد فرآیند کسب‌وکار به معنای تفکر مجدد، بازطراحی رادیکالی (اساسی) فرآیندهای کسب‌وکار ، جهت بهبود چشمگیر بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد (هزینه، کیفیت و سرعت و …) است. ایده باز مهندسی فرآیند عبارت است از: کسب‌وکار مؤثرتر و کارآمدتر، انعطاف‌پذیری و پاسخگویی بیشتر سازمان‌ها برای سهام‌داران، مشتریان و کارمندان سازمان. مهندسی مجدد به معنی بازاندیشی بنیادین و طراحی مجدد ریشه‌ای فرایندها به‌منظور دستیابی به بهبود چشمگیر در معیارهای مهم عملکرد از قبیل هزینه، کیفیت، سرعت و خدمت است. این مفهوم توسط مایکل همر در سال 1990 معرفی گردید و مورد استقبال تمامی مدیران در سراسر دنیا قرار گرفت (میثمی، 1397).

هامر و چمپی[1] (1993) مهندسی مجدد فرآیند کسب‌وکار (BPR) را این‌گونه تعریف می‌کنند: «بازاندیشی بنیادین و بازطراحی رادیکال فرآیندهای کسب‌وکار برای دستیابی به پیشرفت‌های دراماتیک در معیارهای مهم عملکرد جاری شرکت از قبیل هزینه، کیفیت، خدمات و سرعت». این تعریف دارای چهار واژه کلیدی است:

بنیادی: بازاندیشی بنیادی به ضروریات هر جنبه‌ای از سازمان‌ها اشاره دارد و تمرکز  آن بر زیر سؤال بردن مفروضات و به چالش کشیدن عملیات درون سازمان است. پیتمن[2] (1995) اشاره می‌کند که بازاندیشی اساسی به جای پذیرش وضعیت موجود، بر دلایل انجام برخی وظایف متمرکز است.

رادیکال: طراحی مجدد رادیکال به تغییرات عمده‌ای اطلاق می‌شود که در مقیاس وسیع در سازمان اتفاق می‌افتد. تجزیه و تحلیل در سطح ریشه‌ها، خلاص شدن از ساختارها و رویه‌های قدیمی و ارائه فرآیندهای تجاری جدید انجام می‌شود. پیتمن (1995) طراحی مجدد رادیکال را  «شناسایی علت اصلی یک مشکل، نادیده گرفتن آنچه اتفاق افتاده و یک شروع جدید» تعریف می‌کند.

دراماتیک: بهبودهای چشمگیر در حال انجام تغییرات در مقیاس بزرگ هستند و هدف مهندسی مجدد فرآیندهاست. کار و جوهانسون[3] (1995) اشاره می‌کنند که برای دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر باید «اهداف انعطاف‌پذیر[4]» تعیین می‌شود. این‌ها باید محقق شوند.

فرآیند: این مهم‌ترین کلمه در تعریف است. فرآیند مجموعه‌ای از وظایف جمعی است که بیش از یک ورودی دارد. این ورودی‌ها خروجی ایجاد می‌کنند که به مشتری ارزش می‌افزاید.

رهبری توانمند و متعهد: توانایی و تعهد مدیریت ارشد فاکتور مهمی در موفقیت مهندسی مجدد بشمار می‌رود. رهبری می‌بایست مؤثر، قوی، آشکار و خلاق در درک و فهم به‌منظور ترسیم آینده باشد. اختیار و دانش کافی و توانایی برقراری ارتباط با تمام قسمت‌ها در فرآیند تغییر به‌منظور تعامل با مقاومت سازمانی در حین اجرای پروژه، امری بدیهی جهت رهبری مهندسی مجدد فرایندها است.

تیم‌های مؤثر در اجرای مهندسی مجدد فرایندها: تیم‌های بین وظیفه‌ای و فرامرزی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در اجرای موفقیت‌آمیز مهندسی مجدد فرایندها به شمار می‌روند. اعضای تیم می‌بایست در زمینه‌های تکنیکی صاحب تجربه و مهارت باشند و شامل اعضایی از داخل و حتی خارج سازمان باشند. در تشکیل تیم عواملی چون خلاقیت، توانمندسازی تیم، بحث‌های انگیزشی، رهبری مؤثر تیم، آموزش‌های لازم، سازمان‌دهی صحیح تیم و اندازه تیم می‌بایست در نظر گرفته شوند.

مدیریت ریسک: مدیریت ریسک به فرایند شناسایی، تحلیل و پاسخ به عوامل خطرساز گفته می‌شود که در طول عمر یک پروژه ممکن است رخ بدهند. اگر مدیریت ریسک به‌درستی انجام شود می‌تواند با کنترل وقایع آینده، از خطرات احتمالی پیش‌گیری کند. سیستم‌های مدیریت ریسک علاوه بر شناسایی ریسک‌ها و تعیین کیفیت‌شان، می‌توانند تأثیراتی را که بر پروژه می‌گذارند نیز پیش‌بینی کنند. پذیرش یا عدم پذیرش ریسک معمولا به سطح تاب‌آوری (tolerance level) مدیر پروژه بستگی دارد. (بهاره رضاجو،1396).

 

 

 

 

 

 

[1]. Hammer & Champy

[2]. Pitman

[3]. Carr & Johansson

[4]. stretch  targets

خدمات گروه تحقیقاتی کتیب یار:

• مشاوره و آموزش رایگان پایان¬نامه نویسی و پروپوزال نویسی
• مشاوره و آموزش رایگان رساله نویسی و پروپوزال نویسی
• کارگاه آموزشی پروپوزال نویسی
• کارگاه آموزشی پایان نامه نویسی
• کارگاه آموزشی رساله دکتری
• مشاوره و آموزش رایگان مقاله نویسی

• چاپ کتاب
• ترجمه مقالات به انگلیسی
• مشاوره و آموزش مقاله نویسی ISI، ISC، Scopus، علمی پژوهشی و علمی تخصصی
• مشاوره و آموزش چاپ مقالات ISI، ISC، Scopus، علمی پژوهشی و علمی تخصصی
• مشاوره و آموزش رایگان تحلیل های آماری و نرم افزارهای آماری
• مشاوره و آموزش رایگان الگوریتم های بهینه سازی و کدنویسی

 

گروه تحقیقاتی کتیب یار با سوابق و تجارب درخشان در زمینه ی مشاوره و آموزش و با کادری مجرب و توانمند اعلام آمادگی نموده و درواقع هدف اصلی این گروه در راستای مشاوره و آموزش شخصی سازی شده می باشد. برای دریافت مشاوره رایگان با پرکردن فرم گروه تحقیقاتی کتیب یار، به صورت تلفنی، ایمیل و یا حضوری با این گروه در ارتباط باشید.
همین حالا با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.